• O FESTIWALU
  • |
  • AKTUALNOŚCI
  • |
  • PROGRAM
  • |
  • SPEKTAKLE
  • |
  • FILMY
  • |
  • WYDARZENIA
  • |
  • DLA WIDZA
  • |
  • DLA MEDIÓW
  • |
  • GALERIA

  • Les nuits barbares ou les premiers matins du monde
  • Łk 10,29 Kto jest moim bliźnim? / Stół bez szczęścia / Stymulacja ciała – CLASS / Stymulacja ciała – DANCE
  • Maciej Kuźmiński
  • Kaj Dzias
  • Spektakl Warsztatowy
  • Whiplash/ Made in China/ First Ritual
  • Persona
  • Source of the dance

Persona

Persona

Teatr Wielki - Opera Narodowa, Polski Balet Narodowy, Warszawa - POLSKA

23 października 2016, godz. 19:00

 

kup bilet ON-LINE

Być człowiekiem to znaczy nie być samym sobą — twierdził Gombrowicz. Za jego myślą podąża teraz w swoim przedstawieniu Robert Bondara. Persona to nowa praca młodego choreografa Polskiego Baletu Narodowego, uczestnika pierwszych warsztatów choreograficznych w Teatrze Wielkim. Po swoich wcześniejszych baletach kameralnych (Andante con moto, When You End and I Begin… i The Garden’s Gates) wystawionych w Warszawie, zrealizował on niedawno na scenie bydgoskiej Opery Nova duży spektakl Zniewolony umysł według Czesława Miłosza. Ale wcześniej jeszcze otrzymał propozycję przygotowania pełnospektaklowego baletu autorskiego na naszej Scenie Kameralnej. Nazwał go Persona i wybrał muzykę trojga kompozytorów: Arvo Pärta (Fratres, Silentium), Pawła Szymańskiego (Pięć utworów na kwartet smyczkowy, Compartment 2 Car 7) oraz nową kompozycję Aldony Nawrockiej.

Robert Bondara tak pisze o idei swojego przedstawienia: „Istnienie człowieka wiąże się nierozerwalnie z funkcjonowaniem w obrębie określonych norm społeczno-kulturowych. Niesie to za sobą konieczność adaptacji do obowiązujących wzorców, co pozwala na uniknięcie konfliktów i odniesienie korzyści w postaci poczucia akceptacji. Człowiek zakłada więc maskę, starając się odgrywać różne role, dostosować się do oczekiwanych wobec niego postaw i zachowań. Zjawisko to Jung określił pojęciem „persona”. Im jest ono silniejsze, tym przepaść między człowiekiem jakim jest przy innych ludziach a tym w samotności staje się większa. Na ile więc jesteśmy jeszcze autonomicznymi, niepowtarzalnymi istotami, a na ile odbiciem społeczeństwa i innych ludzi?”
Czas trwania: ok. 1 h 50 min

 

       

 

Robert Bondara

  • Tancerz, choreograf i pedagog. Artysta Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje obecnie jako wykładowca, a także Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo występował w łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego, a w roku 2008 rozpoczął także współpracę z Warszawskim Teatrem Tańca Aleksandry Dziurosz.
  • Jest laureatem II Nagrody (pierwszej nie przyznano) oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej w Warszawie (2008), Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii Choreograf Roku w Polsce (2011) oraz finalistą XXVII Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze (2013).
  • Uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego przygotowując balety When You End and I Begin… do muzyki Pawła Szymańskiego (praca włączona potem do repertuaru PBN), The Garden’s Gates z muzyką Szábolcsa Esztényia oraz 8m68 do muzyki Amona Tobina.

 

 

 

  • W 2011 roku był gościem bydgoskiej Opery Nova, dla której zrealizował swój pierwszy duży balet Zniewolony umysł z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, inspirowany esejem filozoficzno-politycznym Czesława Miłosza (Nagroda im. Jana Kiepury w kategorii Choreograf Roku). W tym samym roku stworzył dla Polskiego Baletu Narodowego kolejny autorski spektakl Persona do muzyki Aldony Nawrockiej, Arvo Pärta i Pawła Szymańskiego, a w 2013 roku odbyła się prapremiera jego spektaklu Čiurlionis z muzyką Giedriusa Kuprevičiusa, zrealizowanego na zaproszenie Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. Zarówno Zniewolony umysł, jak i Čiurlionis pokazywane zostały potem gościnnie na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
  • Jego choreografie były prezentowane m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Baletowym w Gdańsku, Międzynarodowej Gali Gwiazd Baletu w Szczecinie, XXXXIII Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio (Finlandia), podczas gali polsko-rosyjskiej w Teatrze Bolszoj (Moskwa), na scenie Den Nye Opera w Bergen (Norwegia), w ramach Dance Salad Festival w Houston (USA) oraz w programach festiwalowych II, III, IV, V i VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
  • W kwietniu 2014 roku, w ramach kolejnej edycji Warsztatów Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego (Kreacje 6), stworzył balet Współczynnik przenikania do muzyki Michała Jacaszka. Z kolei we wrześniu tego roku zrealizował dla Baletu Opery Wrocławskiej własne wersje choreograficzne Ognistego ptaka Igora Strawińskiego i Cudownego mandaryna Béli Bartóka, a w październiku - dla Instytutu Muzyki i Tańca - choreografię na potrzeby warsztatów Video Dance w ramach XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego „Ciało/Umysł”. Autorski balet Roberta Bondary Nevermore…? stworzony na zamówienia Polskiego Baletu Narodowego to zarazem jego pierwsza praca zrealizowana specjalnie dla dużej sceny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

 


Fot. Archiwum Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie/ Autor: Ewa Krasucka 

PERSONA

  • Balet w dwóch aktach
  • Choreografia: Robert Bondara
  • Muzyka: Arvo Pärt, Paweł Szymański, Aldona Nawrocka
  • Scenografia i kostiumy: Diana Marszałek, Julia Skrzynecka
  • Obsada: Carlos Martin Pérez, Paweł Koncewoj, Adam Myśliński, Dagmara Dryl, Yuka Ebihara, Margarita Simonova, Vladimir Yaroshenko, Patryk Walczak, Takeshi Watanabe, Marta Czerniawska, Joanna Drabik, Karolina Kiermut, Rachael Vrbancic, Bartosz Anczykowski, Kristóf Szabó, Łukasz Tużnik, Kurusz Wojeński      
  • Projekcje: Ewa Krasucka
  • Światła: Maciej Igielski
  • Czas trwania: ok. 1 h 50 min

 

 

  • Po spektaklu:  Spotkanie z artystami w foyer.

 

Bilety:

  • sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE
  • Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 100 zł (sektor A), 70 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM
  • Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt)
    czynny: od pon. do pt. w godz. 10:00 - 20:00, od soboty do niedzieli w godz. 15:00 - 20:00
    ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04

 

 

...  

O festiwalu

  • Centrum Sztuki Mościce
  • O Festiwalu
  • Noclegi
  • Partnerzy
  • Uczestnicy
  • Kontakt
  • Dojazd

Aktualności

Program

Spektakle

Filmy

Wydarzenia

Dla widza

  • Dojazd
  • Program
  • Noclegi
  • Bilety

Dla mediów

Galeria

Centrum Sztuki Mościce
ul. Traugutta 1,
33-101 Tarnów

tel. +48 14 633 46 00
fax + 48 14 633 10 52

e-mail:
sekretariat@csm.tarnow.pl